Fabelverzeichnis
zurück
 

 
Teil 2a
 
1985.
wann er in not mich rufet an,
zu spot das rufen wird getan;
wer mich nicht suchen wil in zit,
von dem min stür sich firret wit.
got durch mich von dem himmel klam:

1990.
sin hant ußrotte fluches ram.
der mensche were noch in pin,
wer nicht gewest der fride min;
mensch unde got versünet ist:
das tichte mines frides list.

1995.
die sele sunder frides ban
mak keine wisheit nicht gehan:
der mensche der nicht fride hat,
der git vil selden guten rat.
durch frid sint worden alle dink,

2000.
des bin ich aller tugnde rink:
der keiser und der babest wart
geticht durch rechtes frides art;
die künge, fürsten und ir kint
durch fride gar geboren sint;

2005.
was dörfte man der pristerschaft,
wo das nicht fride hette kraft?
irs wortes fride gibet stür
der sele vor der flammen für.
die werlde hette kein gericht,

2010.
wo das nicht fride wer geticht,
und wer ouch alles rechtes ler.
darum, ir fürsten, habet ger
zu fride, sint got üwer hant
hie richten liß der werlde lant:

2015.
darumme set, wie ir die schaf
hie fürt, das ir icht liden straf
dürft von des höchsten gottes kint:
die fürsten gottes meier sint
und sint bi gotte gar ein spot:

2020.
sin warer fride rette Lot
und ouch der Israhelen dit;
unfride Pharao vorrit,
das er starp in dem roten mer
mit sinem volke sunder wer.

2025.
die zen gebot gegeben sint
durch fride diser werlde kint:
die werlde möchte nicht gestan,
wo sie nicht solde fride han.«

Die ware Libe künt ir pfat,
die menschen bruch versünet hat.


Theologia darnach sprach,

2030.
da sie die Libe anesach:
»waruf gebuwet ist din ticht?
das saltu, meit, verhelen nicht«
die Libe sprach: »ich bin ein grunt
der tugnde gar und ouch ein funt:

2035.
in mir sich sachen alle tir,
die uß den elementen vir
gemachet sint und ouch gesatzt.
got hoch min wirken hat geschatzt,
als ich es wol bewisen sal:

2040.
er klam durch libe her zutal,
das er min wirken möchte sen.
gütlich min ougen liß ich bren
und gap im manchen süßen blik,
die wil ich span der salden strik,

2045.
das er nicht mochte kummen dann,
ein fremde forme zoch er an,
das er bi mir bleip ungemelt:
ein meit in furt in ir gezelt
und druckt in an irs herzen brust:

2050.
darzu gab ich min ware lust,
so das der keiser hoher art
da mit der meit getruwet wart;
sie sneit im an ein rich gewant,
davon er bleip gar unbekant:

2055.
sulch wunder groß ich wirken kan.
an mich kein tugent mak gestan:
wer sich von minem werke firt,
der ist des himmels gar verirt:
was tugent möchte der gehan,

2060.
der werk der libe nicht enkan!
die werlt und ouch der werlde kint
von libe gar versumet sint:
ich bin der werlde hüterin.
gein blicken blick ich werfe hin;

2065.
der ougen boten künden gunst:
darnach send ich mins füres brunst,
das will in willen sich beslüßt,
davon der libe frucht entsprüßt,
die süß ist über alle frucht,

2070.
wo das ir wachsen ist in zucht.
trüw unde recht ich han geticht:
wo das min libe were nicht,
die werlt von not sich storte gar.
dem küchel gibt durch libe nar

2075.
der vogel: sunder libe kan
die werlt in keiner schicht gestan.
die libe mak gesünden nicht:
wo lib in lib sin herze flicht,
da wonet keiner sünde schur;

2080.
ir trüw ist fester dann ein mur.
zu gott er nimmer kummen mak,
der warer libe nie gepflak:
durch libe wirt gesuchet got,
durch libe helt man sin gebot,

2085.
man helt durch libe gottes e;
der mensche gibet dicke me
durch libe dann durch gottes will:
die lib ist aller tugnde zil.
darum, ir fürsten, folget mir,

2090.
ab ir zu salden habet gir:
habt gotte lip und üwer man:
nicht baß ich üch geraten kan.«

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


Theologia darnach sprach:
da sie die Hoffenung ersach:

2095.
»waruf gebuwet ist din grunt?
das tu mir durch din libe kunt.«
sie sprach: »ich bin der erste wek
der salden und der höchste stek:
wer minem spore folget nicht,

2100.
der hat zu gotte keine pflicht;
wem ganz sin herze zu mir stat,
den selben got nicht fallen lat:
er recket im sin ware hant
und hilft im uß der nöte bant.

2105.
von mir gink Peter uf dem mer;
da er mich liß, gar sunder wer
er wer in flut ertrunken da,
wer im nicht Cristus kommen na.
min hoffen gibet waren trost:

2110.
das hoffen in Caldea lost
die kinder von der flammen für;
hern Isaac gap hoffen stür,
das in das waffen nicht versneit,
da er wart uf den rost geleit.

2115.
das hoffen stürte sunder wan
hern Josue vor Gabaon:
die sunne stunt recht sam ein mur
und luchte zu des strites schur.
wie Jonas in dem fische lak

2120.
vorslunden an den dritten tak,
der ware got sin nie vergaß,
da ganz sin hoffenunge was.
in hoffenunge storte Bel
zu Babilon her Daniel,

2125.
im gap die hoffenunge trost:
er von den leuwen wart erlost,
in hoffenunge sunder wer
her Moises fur durch das mer;
der wak recht sam ein bulge stunt:

2130.
durch hoffen trucken wart der grunt,
set, wie den künk von Ninive
sin wares hoffen stürte me,
das unverstöret bleip die stat,
wan alles fasten, das er tat.

2135.
sust denket hin und denket dar
und nemt der tat der werlde war,
das der gar selden underlak,
der warer hoffenunge pflak.
des menschen leben wer ein wicht,

2140.
stürt in die hoffenunge nicht,
ein iglich tugent und ir art
durch hoffenung getichtet wart:
man leret wisheit umme das,
das man zu leben hoffet baß;

2145.
gerechtikeit man wirket schon,
das man von gotte hoffet lon;
die fürsten pflegen mildikeit,
vor gotte das ir name breit
werd, und ouch hie sie hoffen lon,

2150.
das in gesprochen werde schon;
man wirket hie barmherzikeit,
das man dort hoft vermiden leit;
der frünt dem fründe gibet brot:
er hoffet, ab in drücke not,

2155.
das er das selbe gein im tu.
dabi die rede blibe nu.«

Geloube künt sin wirken hie:
an in wart heil den menschen nie.


Theologia darnach sprach,
da sie an den Gelouben sach:
»wovon mak din geticht gesin?

2160.
das künde nu der libe min.«
Geloube sprach: »ich bin das seil,
in das sich stricket menschen heil:
ich leite nach der snure glich
den menschen zu dem hiinmelrich.

2165.
zu gotte mensche kummet nicht,
ab im unkundik ist min ticht.
der mensche sust geleuben sal,
ab er nicht fallen wil zutal,
wie gotts drifalt ein wesen si,

2170.
und ere doch personen dri.
den vater, sun, heiligen geist:
die dri ein wesen ummekreißt,
unspeldik, ewik an beginst.
es ist kein not, das du besinst,

2175.
wie dri in einem wesen stan,
uß den die creature ran:
es reichet keines sinnes ticht.
kein lon hett der geloube nicht,
wo redlichkeit bewiste das

2180.
des menschen, wie got drilich was,
personen, die eins herzen klamm
besloß in eines wesens ram:
das ist verborgen aller list.
ein luter tat wie das got ist,

2185.
geloube der bewiset das:
urkundik das naturen was.
geloub ist ein selbstendikeit,
des wesen hoffenunge treit.
kint, lerne den gelouben recht:

2190.
geleube sunder wandel slecht,
wie Cristus got und mensche ist,
uß gottes herzen sunder frist
geborn vor aller ewikeit;
das fleisch er von der meide sneit

2195.
an sich: in fremder formen art
des geistes wort gekleidet wart;
es mensche wart und bleip doch got.
zu stür es in der helle not
des ersten menschen bruche quam

2200.
darnach es zu dem himmel klam
und dannen widerkummen sal,
zu richten diser werlde tal.
zu siner zukunft werden sten
die toten uf und vor in gen

2205.
und geben rechenunge gar
von aller hande missefar.
der mensche fint sins werkes lon
geschriben an der stirne schon:
darnach die rechenunge stet.

2210.
got zu den argen sprichet: >get
verdammet in der helle für
und hoffet fürbaß keiner stür.<
den guten wirt gesprochen zu:
>get, ir gebenediten, nu

2215.
in gottes rich, das üch bereit
ist von des himmels ewikeit.<
geloub den fürsten, keisern zimt,
von den die werlt ein zeichen nimt;
geloub dem menschen hilft uß not:

2220.
an in ist alle tugent tot.«

Theologia teilt ein recht
Naturen und den tuenden slecht.


Theologia darnach sprach:
»als es mins sinnes oug ersach
und es mins herzen grunt verstet,
von gott ein iglich tugent get

2225.
und kumt uß der naturen nicht,
als es bescheiden sal min ticht
nach rechter formen; ab ich kan,
und hebe sust zu reden an:
wo tugent von naturen wer,

2230.
so wer kein mensche tugnde ler
und möcht ouch anders nicht getun
wann trüwe, recht, frid unde sun:
der fluß in twünge der natur,
das er mit aller sünden schur,

2235.
damit ich wil bewisen das,
das tugend ie von gotte was
und floß uß sines herzen grunt:
natur von tugent ist entzunt.
die ander red ich geben wil,

2240.
das got si aller tugnde zil,
und ewik uß im kummen muß
und nicht uß der naturen fluß.
wo tugent von naturen ist,
durch was man lert sie alle frist?

2245.
warum du lerest gottes recht,
gein dem der arge wille frecht?
wann nimant dürfte leren das,
das im ie von naturen was.
ist tugent von naturen fluß,

2250.
so ist das kint ein musicus
und kan ouch wol gramaticam,
e das es in die schule quam.
der rede wider das ist war:
damit so stet bewiset klar,

2255.
das tugent kumt uß gotte fri
und nicht uß der naturen si.
die dritte rede die si das:
e die natur geschaffen was,
der himmel, mer und alle dink,

2260.
die engel und der sterne rink,
da muste got ein tugent han,
uß der naturen wesen ran:
got mochte sunder tugent nicht
gebuwen der naturen ticht.

2265.
die tugent wirt gar sunder spot
an mancher stat genennet got:
man spricht: die tugent caritas
gots tugent und got selber was.
damit bewiset offenbar

2270.
ist, das natura nam ir nar
uß gottes tugent sunder wan:
des sal die wird die tugent han.
die red und ouch der rede punt,
macht keisern, küngen, fürsten kunt,

2275.
den grafen, frien, ritterschaft
und allem das nach eren staft,
das die natur ist gar ein troum,
wo sie nicht fürt der tugnde zoum.
des keisers kint ist edel nicht,

2280.
wo das sin werk unadel ticht;
untugent ist der eren tot:
der mensche dörfte keine not
nu liden, wer untugent nicht.
darum, ir fürsten, habet pflicht

2285.
zu tugent unde midet das,
das fal dem ersten menschen maß:
so lit ir keiner schanden pin.« —
hie sal des buches ende sin.

Hie wil Natur bewisen das,
wie sie vor allen tugnden was,
sint uß ir kommen alle dink:
des wil sie sin der tugnde rink.


Natura sprach: »ich bin ein grunt

2290.
der ding und irer tugnde funt:
als in ir wesen uß mir ran,
sust sie ir tugent von mir han:
und was da heißet eigenkeit,
darin min art sie hat gekleit.

2295.
die erd ich stifte und ir recht,
swer, trucken, kalt, swarz, schibelecht,
und was der tir darinne ist,
die hat gebuwet gar min list.
der wak ouch in dem zirkel gat,

2300.
den im min hant gekrißen hat,
durchsichtik, kalt, swer unde naß.
darum ich einen zirkel maß,
klar unde bla: darinne gat
die luft, die selden stille stat:

2305.
weich unde warm sie macht min stür.
um ire schiben get das für,
licht, trucken, rot, weich unde heiß.
das für beslüßt des manden kreiß
und ouch die elementen gar.

2310.
darnach Mercurius fürwar
den manden ummereifen muß.
die vorgenanten slüßt Venus.
die sunne muß zu mittelst gan,
dri under ir, dri oben lan.

2315.
Mars darnach sunder lügenmer:
den ummeslüßt her Jupiter.
Saturnus muß der höchste sin:
der ist der vorgenanten schrin:
was die planeten wirken gar,

2320.
das gap min kraft in milde dar.
darnach das firmamentum get,
darin manch stern gestippet stet.
darnach die erste weglichkeit
den louf den schiben gar bereit:

2325.
wann sie von irem rucke gen
und mugen stille nicht gesten.
ir sult geleuben mir fürwar:
die tir sich müsten stören gar,
wo das der himmel stünde still,

2330.
von dem ich fürbaß sagen wil.

Hie von des himmelt zirkeln spricht.
Natur, wie das sie sin gericht.


Der himmel zwene zirkel hat:
der erste hin gein süden stat
von norden: equinoccial
den selben kreiß ich nennen sal;

2335.
tak unde nacht der zirkel glicht,
als in min influß hat geticht.
der selbe zirkel hat zwei punt
adr zwene polus, ist mir kunt,
an den der himmel ummereist:

2340.
des süden punt das eine heißt,
das ander heißt des norden punt:
daran der segelstern entzunt
stet unde lücht in sulchem zil,
als es min influß haben wil.

2345.
den andern nenn ich, ab ich mak:
der ist geheißen zodiak
und übern ersten ist geschrenkt,
als in min finger hat gelenkt,
und teilt in zwei den ersten glich:

2350.
kint, von der lere nicht enwich.
der zirkel nach der lingen seil
sich teilet in zwelf gliche teil,
die teil die zwelef zeichen sin:
ir namen künt die lere min.

Hie nent die zeichen alle gar
Natur nach ordenlicher schar.


2355.
Der Ster das erste zeichen heißt,
nach dem die Fische, darnach reist
der Ochse, darnach Gemini,
nach dem krouch der Krebeß ie,
der Leuwe, Meit und Scorpio,

2360.
die Wag, darnach der Schütze jo,
der Bok, darnach der Waßerman:
von mir ir tugent alle han
und wirken nicht wan das ich wil:
min kraft ist ires wirkens zil.

Natura seit, was tugent hat
der Ster wann uf gein osten gat.


Der Ster wann uf gein osten sit,
als im min influß blicken rit,
welch mensch darunder sich gebar,
krusp unde dick wirt im sin har,
sin ougen groß, sin oren klein,

2370.
sin hals ist lank, krank sint sin bein,
sin füße breit, sin dich sint lank,
gar herlich ist des selben gank,
sin kinne spitz, so ist vor sich
die brust gebogen sicherlich,

2375.
sin schuldern eng, sin zene grop,
klein sint sin arm, groß ist sin kop.
min kraft das alles wirken kan:
des mag ich wol die wirde han.
welch dink darinne anfank hat,

2380.
des bu nicht lang in kreften stat.

Hie künt Natur des Ochsen art,
und menschen das darunder wart.


Welch mensch das in dem Ochsen wirt
geborn, es scharfer sinn enpirt.
sin stirne breit, recht sam ein bloch,
gar wit sint im die naseloch:

2385.
es muß ouch große ougen han,
ouch sint im brun die wimperan.
stark ist sin hals und dabi dick,
stet uf die erden ist sin blik.
sin har ist swarz und dabi rach,

2390.
ouch wirt die brust dem menschen flach.
sin zorn der ist gar fientlich,
und zürnt doch selden sicherlich,
sin knorren grop, sin füß unlank,
gar erlich ist desselben gank.

2395.
welch dink darinne wirt gepflanzt,
gar lang es blibet unverschranzt
und wechset snelle mechtiklich:
das sult ir wißen sicherlich,
wan ich das alles wirken kan,

2400.
des sal min art die wirde han.

Uns kündet die Nature hie,
was wirkens haben Gemini.


Das dritte zeichen ist bekant:
das selb der Zwillink ist genant,
welch mensch darin geboren wirt,
der argen list es gar enpirt:

2405.
es ist getrüw und dabi gut,
doch ist gar ruschende sin mut.
sin hals und ouch sin nase lank,
sin heubet groß, sin lip ist swank,
breit ist sin brust, schon sin gestalt,

2410.
und ist gern in der rede balt,
sin füße groß, und libet sun
und kan wol rechenunge tun.
welch man darinne sune gert,
der blibet selden ungewert,

2415.
wo das der man darinne get
und es gericht gein osten stet.

Natura von dem Krebße spricht,
wie das sin influß si gericht.


Der Krebß das virde zeichen heißt,
der stete hinderwertik reist,
welch mensch darinne wirt geborn,

2420.
in er es selden wirt gekorn.
sin antlitz das ist slaferik,
sin hüffe grop und dabi dick,
sin ougen im zuplunsen sint,
krank ist sin blick, wird es nicht blint.

2425.
gar widerspenik ist sin tat,
sin glücke rückelingen gat.
ußsetzikeit und süchen vil
es lit in siner tage zil.
treg ist sin werk, der adem sin

2430.
im stinket nach der lere min.
es wirt ouch von geschichte rich,
und snell den betteleren glich,
wann in dem zeichen get der man,
so saltu alle teiding lan:

2435.
welch dink darinne wirt geborn,
daran die arbeit ist verlorn.

Hie künt Natur des Leuwen art
und menschen, das darunder wart.


Das fünfte tu ich üch bekant:
der Leu das zeichen ist genant.
welch mensch geboren wirt darin,

2440.
vernunst es hat und scharfen sin
und flißet sich an meisterschaft
und hat in armen große kraft,
sin brust ist stark, sin schuldern breit,
in herzen gottes forcht es treit.

2445.
und ist ouch mild und dabi gut,
doch ist gar ernst des selben mut:
ruch ist sin brust und zeret vil.
wann er von hinnen scheiden wil,
groß klagen wirt um in getan.

2450.
den finden du gesigest an
in diesem zeichen sunder list,
ab du darin geboren bist.

Natur uns kündet unde seit
des zeichens art, genennet Meit.


Das sechste zeichen heißt die Meit,
von dem üch hie min lere seit.

2455.
welch mensch darinne wirt geborn,
das darbet list und midet zorn,
gar gütik ist des selben mut,
durch got es gerne gabe tut
und ist gar senftiklich gesitt,

2460.
ouch im behende sint die glit,
und fürchtet got zu aller zit.
sin antlitz schon und dabi wit,
und kan gar minniklichen sen,
wann es sin ougen leßet bren.

2465.
die küsche und die reinikeit
es stet in sinem herzen treit.
im wirt gemeret sine frucht
von gotte durch sin ware zucht.
man sünet in dem zeichen das,

2470.
das e gar ungesünet was.
sin influß ist gar fridelich,
das sult ir wißen sicherlich.
Natura von der Wage spricht,
wie das ir influß si gericht.

Die Wag das sibnde zeichen heißt,
das uf und ab unstetlich reist.


2475.
welch mensch darinn geboren wirt,
von dem ist selikeit gefirt:
nach falschen dingen stet sin ger,
und ist ouch aller trüwe ler.
krusp unde swarz ist im sin har,

2480.
die nase spitz, und tunkelfar
sin ougen sind, und slaferik
ist siner formen aneblik.
was sachen im befolen ist,
das wirket es in arger list;

2485.
kein mensche tar sich zu im lan:
ein arges ende muß es han.
was in dem zeichen man begint,
es selden ende gut gewint.

Natur künt hie, wie Scorpio
sins werkes influß habe so:


Das achte zeichen ist bekant:

2490.
es ist der Scorpio genant.
welch mensch darin geboren wart,
unbarmik was des selben art.
der selbe mensche frißet vil
und lüget sunder maßes zil;

2495.
trüw unde recht er heldet nicht,
er spot von gotte gerne spricht,
got bet er mit dem munde, an,
doch ist sin herze ferre dann,
gar giftik ist sin arger will,

2500.
sin blik ist mortlich unde schil,
sin antlitz das ist zornes vol,
sin füße knorrecht unde hol.
wer in dem zeichen wirt verwunt,
der wirt vil selden mer gesunt.

2505.
nimant darinne suche tat,
wann sie gar rückelingen gat.
sint ich, Natur, das wirken kan,
des mag ich wol die wirde han.

Natura künt des Schützen art
und menschen, das darunter wart.


Das nünde zeichen ler ich dich:

2510.
das heißt der Schütze sicherlich.
welch mensch geboren wirt darin,
von not es muß ein jeger sin.
das selbe herschaft nicht enpirt:
daruß es doch gedrungen wirt

2515.
und kummet aber wider drin,
ein heubt es muß der fründe sin,
von im sich meret sin geslecht,
und stet nach großen eren frecht,
und doch nicht lange nüßet die.

2520.
wann es zins der naturen hie
muß geben, wißet sunder wan,
um in groß jammer wirt getan.
was in dem zeichen man begint,
ein erlich end es nie gewint.

Das zeichen, das der Bok genant,
das tut Natur uns hie bekant.


2525.
Der Steinbok muß das zende sin.
das zeichen nach der lere min
ist gut: welch mensch darinne wart,
das lebte jo nach rechtes art.
sin antlitz eng und dabi lank,

2530.
sin lip ist mager unde swank;
kein großes fleisch es ledet nicht,
scharf unde stark ist sin gericht,
und betet gern zu aller stunt.
sin nas ist groß, eng ist sin munt,

2535.
und hat zu keinem tranke pflicht
und achtet überfraßes nicht,
und tut gar endelichen das,
von schulden was zu tune was.
uf zorn er snelle wirt geweit,

2540.
ouch snelle sich sin zorne leit,
und trüget gar an sinen dank;
wo das sin zorn gewinnet swank,
so let er uß der snalle das,
vor glich das sinnes wage maß.

Natura von dem Wazzerman
hie kündet, was er wirken kan.


2545.
Das eilfte zeichen sunder wan
das ist genant der Wazzerman.
welch mensch gezilet wird darin,
des lip muß wißer farbe sin
und doch nach ascherfar gestalt,

2550.
es wechset snell und kranket balt,
der land es ummesweifet vil,
und gnuk biß an sins endes zil
uf diser werlde hie erwirbt,
das mensche an dem heubte stirbt,

2555.
darin im der naturen kunst
fluß tribet unde steten dunst;
der mensche wirt geklaget ser.
kint, halt das vor ein ware ler:
es gibet der Naturen art,

2560.
was wunders ie gewirket wart.

Uns kündet der Naturen list,
wie das der Fische wirken ist.


Des zwelften art ich lere dich:
es heißt die Fische sicherlich,
welch mensch geboren wirt darin,
ein jeger und ein reuber sin

2565.
es muß, und von des zeichens art
es oft zu einem fischer wart,
und in dem wage freislich ist,
und findet nüwer fünde list.
es ist ouch ark, und gizikeit

2570.
es stet in sinem herzen treit.
der mensche lützel wirt gekleit,
wann das sin sterben wirt geseit.
sint ich, Natur, das wirken kan,
des mag ich wol die wirde han:

2575.
recht als ich han die dink gemacht,
sust ich ir tugent han gesacht.
es ist kein tugent ane dink:
des bin ich aller tugnde rink,
und wil damit beslißen das,

2580.
das ich vor aller tugent was.«


Der meister dises buches spricht:
got die nature hat geticht,
die engel und die speren breit

2585.
und was das zentrum wunders treit,
in wisheit und in tugent, kraft:
davon Naturen wirde slafft,
und sal sich tugent glichen nicht,
sint sie von tugent ist geticht:

2590.
die tugent, in der got geschuf
die dink in sines wortes ruf,
die selbe tugent die was got
und got die tugent sunder spot.

 
 
nach oben